Emisní limity nastavené EU nejsou realistické

„Podpořme inovace, dejme zelenou všem novým technologiím, nemějme ale přehnané požadavky a neupínejme své úsilí pouze jedním směrem. Cíl snížit emise osobních aut vyrobených po roce 2030 o 37,5 % oproti dnešku je nereálný a může ohrožovat evropský automobilový průmysl. Ten jen v Česku zajišťuje práci téměř půl milionu lidí. Směrnice se zaměřuje jen na jednoho znečišťovatele ovzduší, mnohem výraznější emisní stopy ale zanechávají jiné typy dopravy.

Nesouhlasím ani s povinnou kvótou na poměr elektromobilů, kterých by po roce 2030 mělo z výrobních linek evropských automobilek vyjet minimálně 35 %. Obávám se, že tím zaděláváme na problém zejména evropským zemím s nižší kupní silou, tedy i Česku. Elektromobil za čtyřnásobek ceny běžného vozu si u nás bude moci pořídit mnohem méně lidí než v zemích západní Evropy. Na našem trhu tak budou stále častěji končit ojetiny se spalovacími motory. Každoročně se už dnes na české silnice dostane zhruba 170 000 ojetých vozů ze zahraničí,“ vysvětluje Dita Charanzová a dodává:

„Česko zatím navíc není pro hladký přechod k ekologičtějšímu způsobu přepravy připravené. Totálně nám chybí síť elektrostanic pro nabíjení elektromobilů. Uváděné počty se liší, jisté ale je, že se stále pohybujeme v řádu několika stovek na celou ČR. Jen pro srovnání, čerpacích stanic zde máme kolem 4 000.“