EK o postupu u zrušených zájezdů a letenek

„Evropský parlament už na svém posledním zasedání upozornil na fakt, že v souvislosti s pandemií dochází k porušování spotřebitelských práv. Zřetelně se to ukazuje na příkladu cestovního ruchu. Jsem ráda, že Evropská komise tento náš apel vyslyšela a dává dnes na stůl závazná doporučení, jak by měly státy postupovat v případě zrušených zájezdů, letů, jízdenek pro dálkové cesty apod. Stále totiž platí evropská legislativa, kdy má zákazník nárok na vrácení peněz za zrušený zájezd do dvou týdnů, u letenek dokonce do týdne. Voucher může být klientovi nabídnut jako možná alternativa k výplatě peněz, nicméně rozhodnutí by mělo zůstat na něm. 

 

V rámci záchrany cestovního ruchu, který je jedním z nejpostiženějších odvětví v EU vůbec, je pochopitelné, že státy hledají různé cesty, jak společnostem v odvětví ulevit. Spotřebitel by ale neměl být jediný článek řetězce, který ponese zátěž, voucherem de facto poskytuje společnostem bezúročnou půjčku, řada domácností se přitom potýká s výpadkem příjmů a tyto prostředky by potřebovaly urgentně.

 

EK dnes představila velmi podrobnou mapu doporučení, jak by se mělo v jednotlivých případech postupovat. Nabádá, aby například u voucherů na dopravu bylo možné bez jakýchkoli doplatků přepsat na jinou osobu, navrhuje, aby vouchery získaly na atraktivitě tím, že jim bude přičtena vyšší hodnota než původní cena, vouchery by také ideálně neměly být vystaveny na dobu delší než rok, poté by měly být proplaceny automaticky, pokud zůstanou nevyužity apod.

 

Za podstatnou pojistku považuji i návrh, aby vouchery byly chráněny před případnou insolvencí – aby platební neschopnost firmy nebyla překážkou pro následné proplacení peněz klientovi. Opět, každý stát by si měl zajistit – ať již prostřednictvím státního nebo soukromého sektoru,“ Dita Charanzová.